Türkçede kıl dönmesi denilen pilonidal sinüs hastalığının en sık daha çok 15-25 yaş gurubunda görülür. Erkeklerde görülme sıklığı kadınlarda görülme sıklığının on katı civarıdır yani kabaca erkeklere özgü bir hastalıktır denilebilir. Kadınlarda az görülmesinin bir diğer sebebi bölge hijyenine daha çok dikkat etmeleridir.  18-22 yaş gurubunda görülme sıklığı % 10 lara kadar ulaşabilmektedir. Kuzey ırklarında çok daha seyrektir bunun en önemli sebebi erkeklerin de vücut kılı miktarlarının az olmasıdır.

Pilonidal Sinüs

Kıl Dönmesi Nedenleri

Yukarıda belirttiğimiz gibi en önemli sebep kıllı olmaktır, ikinci sırada bölge hijyenine daha az dikkat etmek vardır yani kalçaların arasını temizleme alışkanlığı olmayanlarda daha sık rastlanır. Bunların dışında anatomik olarak kişisel yatkınlık olabilir; bazı kişilerde kuyruk sokumu alanında doğuştan küçük çukurlar olur, gamze denilen bu çukurlarda delik oluşur ve buradan cisimler girer. Bir diğer anatomik sorun ise bu bölge derisinin zayıf olmasıdır. Zayıf olan deri daha çabuk delinir ve kılların girişi daha kolay olur.

Davranışsal neden olarak fazla oturmak ve kaykılarak oturmak hastalığın oluşmasında sebep olarak görülür.

Yaygın olarak kuyruk sokumundaki kılların neden olduğu düşünülmektedir ancak bu yanlış bir bilgidir. Sinüsten çıkan kılların ileri teknik incelemelerinde bunların % 98 kadarının enseden dökülenler olduğu görülmüştür. Yani asıl sorun enseden dökülenlerdir.

Kıl Dönmesi Belirtileri

Genellikle ciddi bir belirti vermez, bu konuda yapılan bir bilimsel çalışmada Amerika’da askeri kışlada yapılan taramada askerlerin % 12 sinde hastalık olduğu ancak bunların % 70 kadarında hiçbir şikayet olmadığı görülmüştür. Belirti verenlerde şu bulguların birine veya hepsine rastlanabilir

– Delik, bir veya birden fazla gözle zor görülecek kadar ince veya parmak girecek kadar geniş olabilir ama hastalığın olmazsa olmazıdır.

– Akıntı; vücudun deri altındaki yabancı maddelere karşı yaptığı bir salgıdır.

– Kanlı akıntı sinüsün ezilmesine bağlı olarak tahrişi ile ortaya çıkar, seyrektir.

– Şişlik, badem şeklinde ve büyüklüğündedir, mercimek kadar olabildiği gibi ceviz kadar büyük te olabilir.

– Kötü koku, akıntıya ve iltihaba bağlıdır

– Kuyruk sokumunda tahriş, akıntının yaptığı doku hasarıdır.

– Ağrı sıklıkla hafif düzeydedir, apse gelişirse dayanılmaz düzeylere varabilir.

– Açık yara, bazen delik değil 3-4 parmak genişliğinde yara olur

– Deliğe yarısı girmiş serbest kıllar

Kıl Dönmesi Nasıl Engellenir?

Mutlak engellemek mümkün değildir ancak hastalığa yakalanma ihtimali çok düşürülebilir. Bunun için şu önlemlere dikkat edilmelidir;

– Kuyruk sokumu bölgesi her banyoda basınçlı duşla yıkanmalı ve lifle silinmelidir

– Tuvalette ense ve sırttan dökülmüş kılları uzaklaştırmak için tuvalet kağıdı yukarıdan da geçirilmelidir.

– Kıyafet değişimlerinde bölge elle yada ıslak mendille temizlenmelidir

– Atlat gibi üst iç çamaşır külotun dışına sallandırılmalı içine konmamalıdır böylece yukardan dökülenler kalçaların arasında birikemez.

– Epilasyon, bölge kıllarının temizlenmesi yukarıdan dökülen kılların orada takılmasını engeller ve daha rahat hijyen sağlar.

Engelleyemedinizse en kısa sürede tedavi olmalısınız çünkü ertelediğiniz sürece hastalığınızın ilerlemesine sebep olursunuz.

Kıl Dönmesi Tedavisi

Fenol, formik asit ve gümüş nitrat gibi çeşitli ameliyatsız yöntemler denense de bu yöntemler kısmi klinik düzelme sağlar ancak temel sorun olan sinüs alınmadığı gerçek anlamda bir tedavi değildir, daha çok geçiştirme uygulamalarıdır.

İlaçla tedavi mümkün değildir. İlaç gibi lanse edilerek piyasada satılan pilonol adlı bir ürün rahatlatma bile sağlamayacak ve tedaviye asla kalitesi olmayacak piyasa ürünüdür.

Tedavi ameliyatla yapılır, çok çeşitli ameliyat yöntemleri tarif edilmiştir, her yöntemin avantajları ve dezavantajları vardır. İyi araştırıp doğru karar verilmeye çalışılmalıdır. Hastaneye gidildiğinden “men kıl dönmesi ameliyatı olmaya geldim” değil ne istediğiniz bilerek “ben şu yöntemle ameliyat olmak istiyorum” şeklinde yaklaşılmalıdır. Bunun için yeterli bilgi edinilmelidir. İnternet bilgi için vardır ve bu bilgi kullanılmalıdır.

Kıl Dönmesi Ameliyatı

Zaman içinde çoğu terk edilen 40 tan fazla teknik tarif edilmiştir, günümüzde bir kısmı yaygın bazıları seyrek yapılan 14 civarı yöntem vardır. Hangi yöntemin size uygun olduğuna siz kendiniz karar vermelisiniz. Doktorunuz “hangi yöntemle yapacağımızı açtıktan sonra karar veririz” sözünü inandırıcı bulmayın. Ameliyatı yapacak cerrah bunu başlamadan belirlemiş olur. Eğer size “hangi yöntemle yapacağımızı açtıktan sonra karar veririz” diyorsa bilin ki o cerrah bir tek yöntem biliyor ve her hastasına aynı ameliyatı yapıyor, hastasını kaçırmamak için de böyle bir söylem ortaya koyuyor.

Kıl Dönmesi Ameliyat Yöntemleri

Klasik teknikler va çağdaş teknikler olarak iki sınıfa ayırabiliriz.

1-Klasik yöntemleri;

  • Açık bırakma
  • Yarı açık bırakma (marsupializasyon)
  • Doku kaydırma (genel adı flap yöntemidir 7-8 çeşidi vardır)
  • Primer kapatma
  • Karidakis ameliyatı

2-Çağdaş yöntemler

  • Mikro sinüsektomi
  • Pit picking
  • Bascom procedur
  • Sinüsotomi

Yukarıda bahsedildiği gibi bu yöntemlerin çeşitli olumlu ve olumsuz yönleri vardır. Çağdaş ameliyatların en önemli avantajı yaralanmanın küçük olması sebebiyle daha az tekrarlaması ve hastanın aynı gün işine dönebilmesidir.

Tekniklerin ayrıntıları ilgili sayfalarda ayrıca ele alınacaktır. Benzer şekilde sıkıntılı bir dönem olan apse durumu da ayrı sayfada ele alınacaktır.

Kıl Dönmesi Tedavi Edilmezse İlerler mi ?

Hastalığın ilerlemesi dışında sorun yaşanmaz. Şehir efsanesi olarak anlatılan kıllar omur iliğe dolanı, organları sarar gibi sözler gerçek dışıdır. Ancak yeni giriş delikleri ve yeni çıkış delikleri oluşarak daha ileri seviyelere taşınır. Özellikle orta hattan uzağa açılan delikler tedaviyi güçleştirir. Bu sebeplerle acil olmasa da çok vakit kaybetmeden sonuçlandırmak doğru yaklaşım olur

Micro Sinüsektomi Ameliyatlar Arasında Devrim

Şu an uygulanan tedaviler arasında en az tekrarlayan yöntem micro sinüsektomidir.Micro sinüsektomide hastalığın tedavisi 10 dakika kadar sürmekte ve hasta işlem bitişi kendi imkanlarıyla klinikten ayrılıp işinin başına dönebilmektedir.

Pilonidal sinüsle ilgili halk arasında konuşulan kıl büyür,omur iliği sarar barsaklara ilerler gibi sözlerin bilimsel desteği yoktur ve şehir efsanesinden öte değildir çünkü hastalığa sebep olan kıllar yukarıdan dökülen köksüz kıllar,cilt döküntüleri ve elbise tozu gibi şeylerdir.

Kıl dönmesi hastalığı ve tedavi yöntemleri hakkında ayrıca detaylı bilgiye ulaşmak isterseniz aşağıdaki kaynaklardan faydalanabilirsiniz.

Kaynaklar
https://www.medicalart.com.tr/kil-donmesi.html
http://www.kildonmesitedavisi.com/
http://www.kildonmesi.com.tr/



   Paylaş

Kıl Dönmesi (Pilonidal Sinüs) Hastalığı için 334 yorum yapılmış


Selin

Hicam bn 3 cü ameliyatimi alcam birincisi kapali cukuk bir ameiyatti 2.si geri kaydirma yöntemiydi ama bu yine tekraladi bni rahatsiz etmiyo bazenleri rahatsiz ediyo ama katron yag sürunce bni 1 ,2 ay rahaylatiyo iste jocam bn yoruldum ameliyat olmaktan ve bn üniversiteye gitmem greek kazandim ama ameliyat zorlar sizce olmalimiyim ve delik büyümüs malesef
op Dr Atilla Kaya
tedavini mikrosinusektomi yöntemi ile yapabiliriz.genel hijyenine dikkat edersen tekrarlamaz

Fikret

Merhaba hocam ben 15 yasimdayim ozel hastanede kil donmesi tedavisi olucam bende sislik yok toplu igne (renkli olan basinda top olan toplu igneler) basi kadar delik var surekli olmasada 2 gunde bir filan cok az serce parmagi tirnagimdan daha kucuk kan ve sari akinti geliyor sizce ne yapmaliyim ameliyat hic olmadim 15 yasimda oldugum icin cok korkuyorum yani ameliyattan lokal anestezi de hissediliyormu merak ettigim sorular sunlar yukarida soylediklerime gore sizin teshisiniz fikriniz nedir ve lokal anestezide hic hissedermiyim?
Op Dr Atilla Kaya
hissetmezsin.ama mutlaka mikrosinusektomi yöntemi ile tedavi olmanı öneririm

Hasan

Ben 3 hafta önce kıl dönmesi ameliyatı oldum geçen hafta da dikişleri aldırdım. Birkaç gündür kaşıntı ve akıntı oluyor. Bunlar normal mi, doktora tekrar gitmem gerekir mi?
Op Dr Atilla Kaya
iltihap gelişmiş olabilir.kontrole gitmelisin

Furkan

Hocam ben 2 sene önce ameliyat oldum.Bu sene tekrarlama şüphesiyle özel bir hastaneye gittim.Oradaki doktor muayene ettikten sonra yaranın yüzeysel olup olmadığını görmek için sevk ettiğini belirterek beni radyoloji bölümüne ilaçlı film mr çekimi için gönderdi.Yarın da randevum var ama çok pahalı olduğundan şüphelendim.Acaba bunun tedavi de yararı olur mu yoksa ekonomik çıkar amaçlı bi yaptırım mı??ACİL CEVAP VERİRSENİZ SEVİNİRİM.
Op Dr Atilla Kaya
kıl dönmesi genel hijyeninize dikkat etmezseniz sık tekrarlayan bir hastalık.kıl dönmesi tanısıiçin MR a gerek yok.gelirseniz muayene ile değerlendirip tedavinizi mikrosinusektomi yöntemi ile yapabiliriz

yeşim

benim 2 gündür kuyruk sokumumda bi agrı vardı sadece oturup kalkarken ağrı yapıyordu annem baktı sivilce tarzı küçük bi şişlik vardı cımbızla kıl dönmesini aldı iltihap aktı daha sonra kan gelince bıraktı orayı dezenfekte etti şuan hala hafif bi ağrı var yine de doktora görünmelimiyim çok büyük bi ağrı yada kaşınma yok ameliyattan çok korkuyorum kıl temizlendi ama yinede sıkıntı yapar mı ?
Op Dr Atilla Kaya
kılların içine yerleştiği kese çıkarılmadığı sürece şikayetleriniz devam edecektir.tekrar kıl girişi de olur.tedavi olmalısınız.tedvai olmadan önce fiziksel görünümü bozmayan ve normal yaşamınıza ara vermenizi gerektirmeyen mikrosinusektomi yöntemini araştırmalısınız

Senem

Micro sinusektomi yönteminin uygulanamadığı durumlar varmı? Mesela tekrar etmiş vakalar..
Op Dr Atilla Kaya
mikrosinusektomiyi tüm vakalara uygulayabiliyoruz

ravza

Hocam merhaba ben 20 gün önce kıl dönmesinden ameliyat oldum ama dikişlerimi5 gün önce aldirdim biraz dikişlerden açilmalar vardı ama yinede alındı pansumana devam ediyorum ama hala bir iyileşme olmadı birde sıvı akmaya devam ediyor. Birde dren ameliyattan 3 gün sonra cikti ama hala onun olduğu yer aciyor . Birde isimden dolayı sürekli masa başında oturuyorum ne yapmam gerekiyor . İyilesirmi
Op Dr Atilla Kaya
🙁 klasik yöntemlerle tedavi sonrası bu tür şikayetler normal.iyileşme sürecini beklemek zorundasınız

Burak

Hocam yaklaşık bir ay önce kıl dönmesi ameliyatı oldum bu bir kaç güne kadar hiç bir sıkıntı yoktu ancak şu an fark ettim ki o dikiş li bölgenin bir kısmındakızarıklık hafif acı gibi bir şey var acaba mikrop mu kaptı korkulacak bir şey varmı kullanabileceim bir ilaç tavsiye eder misiniz
Op Dr Atilla Kaya
kıl dönmesi nüks etmiş olabilir.kliniğimizde muayene ücretsiz gelirseniz muayene ile dğerlendirip mikrosinusektomi yöntemi ile tedavinizi yapabiliriz

ilker1

merhaba hocam
Ben yaklaşık 2 yıl önce kıl dönmesi ameliyatı oldum. Bu sabah kalktığımda kıl dönmesinin eski yerine yakın olan dikişte baya byük bir şişlik var hiç acımıyor sert de değil yumuşak bir şişlik acaba kıl dönmesi tekrarlamış mıdır yoksa dikişlerde bir şişlik mi var cevplarsanız sevinirim
Op Dr Atilla Kaya
büyük olasılıkla tekrarlamış ve şişlik varsa apse oluşmuş.gelirseniz muayene ile değerlendirip apse varsa apse tedavisi uygunsa kıl dönmenizi mikrosinusektomi yöntemi ile tedavi edebiliriz

Kerem

Hocam ben hayatımda hic ameliyat olmadim bu yaz kıl dönmesi ameliyatı olucagım mikrosinüsektomi yöntemi ile hic ameliyat olmadıgim icin korkuyorum. Bu ameliyatta korkulacak bisey varmi?
Op Dr Atilla Kaya
🙂 korkulacak bişi yok

gajah